فقر، تهی دستی و یا همانا بلای اکبر

اخبار

 آخرین اخبار 

فقر، تهی دستی و یا همانا بلای اکبر

ناصر محمدی بنادکی

فقر، تهی دستی و یا همانا بلای اکبر
1396/5/10
12:43 1395

امروز بسیارند که از این درد بی درمان روزها و شبها نالان و پریشانند و چاره ای جز تحمل این شرایط بغرنج نداشته و اندیشه آنان کسب ثروت و افزایش توان مالی است و بس.

ریشه ی کلمه فقر در لغت نامه تنگدستی- تهیدستی، ناداری و درویشی در اصطلاح صوفیان معنا شده است جمعی چاره کار را قناعت می دانند و برخی دگر تلاش بی حد و شمار که انسان را به دوراهی خواهد رساند هر چند قسمی در قناعت به مقصود رسند و قسمی دگر با همت بالا کارشان احتمالا به سرانجام خواهد رسید.

بزرگان دین و اخلاق و به خصوص امامان معصوم و پیشوایان دینی در خصوص نعمت های ارزانی شده به انسان ها از سوی پروردگار متعال ثروت و توان مالی را موهبتی الهی دانسته و تقسیم آن را بنا به مشیت خدایی می دانند.

حتی در این باب حق تعالی در قرآن کریم می فرمایند: ما به هرکس بخواهیم و اراده کنیم روزی فراوان از جایی که حسابش را نمی کنند ارزانی خواهیم داشت.

مولای متقیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند «نداشتن ثروت و مال در وطن غربت است.» اما به دنبال جستجو در بیانات امام علی (ع) مشاهده کردیم که همانا آنان که از تمکن مالی مناسبی بهره مند می باشند مکلفند در فکر افراد بی بضاعت و گرفتار بوده و در قالب جود و بخشش بدون هیچ منتی به هم کیشان و همنوعان خود کمک و یاری رسانند.

این موضوعات و مباحث اندکی پیچیده میباشد اما این مهم را آشکار می سازد که مسئولیت ثروتمندان فراوان بوده و آنان در نحوه کار و تقسیم این موهبت الهی باید با هنرمندی خاصی رفتار کنند و در رفع حاجات و نیاز نیازمندان تلاش وافری به واسطه توجه حق تعالی از خود بروز دهند. به نظر می رسد در ثروت ثروتمندان حقی برای مستمندان نهاده شده است و حتی عارفان شاعر دارند ای صاحب کرامت شکرانه ی سلامت روزی تفقدی کن درویش بی نوا را.

در جایی دیگر در کلام مولای متقیان دارد: در رواساختن نیازها از سوی افراد و اشخاص که مردم بدان ها مراجعه می نمایند شایسته نمی باشد روا نمودن درخواست ها مگر به سه چیز: اول) کوچک شمارند تا نزد پروردگار متعال بزرگ گردد. دوم) پنهان دارند و آبروی مسلمانان را حفظ کنند تا خداوند باری تعالی هنگام پاداش اجر عظیم برای آنان عطا کند و سوم) رفع حاجت فرد گرفتار و مستمند عجله کنند و تعجیل نمایند و شتاب ورزند تا برای آن فرد شیرین و گوارا باشد.

بدینوسیله یاری، همکاری و همدلی انسانها و ایجاد توازن در تقسیم ثروت در اقتصاد جامعه اسلامی بخشی به افراد و اشخاص دارای تمکن مالی مناسب باز می گردد.

همانا رواساختن حاجات افراد تهیدست و در اندیشه افراد بی بضاعت بودن خود تکلیفی است که شکر نعمت باشد و رفتاری انسانی و اخلاقی است که جامعه اسلامی را زنده نگه خواهد داشت فعالیت و تلاش در رفع مشکلات معیشتی مردم فقیر از سوی افراد دارای تمکن مالی مناسب چه در قالب کارآفرینی و ایجاد اشتغال و راه اندازی کارخانه و کارگاه و امثالهم هنجاری است انسانی و اسلامی که جامعه بشری را بسوی حیات و آرامش سوق می دهد.

بیان این مطلب در پایان عرایض واجب و لازم است که ما انسانها دارای سرنوشت مشترک می باشیم و همگی در کشتی سرنوشت و زندگانی بر دریا و اقیانوس پرتلاطم و مواج سوار هستیم.

نمی توان در مشترکات فی مابین ما انسانها تبعیض قائل شد. آیا می توان به آلودگی هوا و محیط زیست بی اعتنا بود آیا به یک بیماری مسری خطرناک که همه گیر می باشد آیا می شود بی تفاوت بود. البته که نمی توان روی از این واقعیت برداشت و بدون تعارف یک عقل ریاضی و منطقی نخواهد پذیرفت که فقر و بینوائی بخشی از اجتماع هیچگونه لطمه و ضرر و آسیبی به دیگران وارد نخواهد کرد.

سعدی شیرازی این شاعر عارف و شیرین سخن دارد بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی بدرد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی.

 ناصر محمدی بنادکی

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر

عضویت در خبرنامه

اطلاعات شما جایی منتشر نخواهد شد.